Rosenshines undervisningsprinsipper

Å undervise en klasse med 30 elever, i vanskelig fagstoff, er ikke lett. Det finnes heller ikke mange gode oppskrifter på hvordan man kan løse dette evige problemet på best mulig måte.

En som virkelig har gjort et forsøk på svare på denne utfordringen er Barak Rosenshine. Rosenshine jobbet som historielærer i seks år, før han ble utdanningsforsker. Mye av grunnen til at hans tekster har blitt så populære er at han tar solid forskning og gjør det om til konkrete beskrivelser av hva som kan fungere i klasserommet. Her finner du hans artikkel “Rosenshines undervisningsprinsipper” oversatt til norsk. 

Artikkelen presenterer ti undervisningsprinsipper. Prinsippene er basert på: 

  1. Kognisjonsforskning
  2. Studier av hva dyktige lærere gjør
  3. Forskning på hvordan lærere kan støtte elevene til å mestre kompliserte oppgaver. 

De ti prinsippene er: 

  1. Start timen med en kort repetisjon 
  2. Presenter nytt fagstoff i små steg og la elevene øve mellom hvert steg 
  3. Still mange spørsmål og sjekk svarene fra alle elevene 
  4. Modeller for elevene
  5. Led elevenes øving
  6. Sjekk hva elevene har forstått 
  7. Prøv å oppnå en høy suksessrate 
  8. Tilby stillaser for vanskelige oppgaver 
  9. Krev og overvåk selvstendig øvelse 
  10. Sett elevene i gang med ukentlig og månedlig repetisjon

Jeg ble først kjent med denne artikkelen via Tom Sherrington. Har har brukt  artikkelen i sitt arbeid med å utvikle og støtte læreres praksis, og skriver at han anser Rosenshines undervisningsprinsipper som den beste, mest omfattende guiden til evidensinformert undervisning som finnes. Dette er fordi:

  • Artikkelen resonnerer for lærere av alle fag
  • Artikkelen viser tydelig koblingene mellom forsking til praksis 
  • Ved å koble sammen forskning og praksis gir artikkelen lærere en mental modell som knytter sammen lærerens handlinger og elevenes læringsprosesser.
  • Språket og eksemplene viser Rosenshines dype forståelse av hva læreres arbeid innebærer.

Når artikkelen nå kommer på norsk, så er det med et håp om at den lettere skal kunne brukes i utviklingsarbeid i norske skoler. Den skisserer viktige prinsipper som er helt nødvendige for å kunne skape varig, sammenkoblet og dyp læring.


Posted

in

by

Tags:

Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *